Bjuröklubb

Du har garanterat hört det i väderleksrapporten på radion, namnet Bjuröklubb! Två gånger har jag varit på Bjuröklubb, båda på otroligt varma sommardagar, senast 27 gr! Ett fantastiskt ställe med såväl underbar utsikt över Bottenviken som både en fyr från 1859 och en restaurang! 

(null)

Bjuröklubb ligger vid kusten utanför Lövånger. Det är 11 mil från Umeå. Väl värda mil!

(null)

(null)

Orsaken till de vidsträckta vyerna är inte bara det höga läget utan även att man befinner sig längst ute på en udde.

(null)

  (null)

Härliga sommardagar har besök här varit fantastiska men jag skulle även kunna tänka mig att i rätt kläder åka till Bjuröklubb i en höststorm, känna vinden och beskåda havets vågor!

(null)

(null)

Här fanns bosättningar redan under bronsåldern och vattennivån låg ca 30 m över dagens nivå. Få platser längs Norrlandskusten har så många lämningar efter fiske och säljakt som Bjuröklubb. Många av dem kan ses efter den arkeologstig som går längs klipphällar och klapperstensfält. 

På något sätt lyckades jag fånga ett djur på en bild.

(null)







Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0