Ostöudden

Av en slump hittade jag Ostöudden. Det var på mammas 70-årsdag när hon hade önskat sig att besöka Rovågern där hon är född. Vi passerade barndomshemmet 500 m ut på Rovågersvägen men någonstans kring Skärsvägen gav vi upp. Det var den sommaren vägen breddades och senare asfalterades men 160602 var det storsten, sten, grus och allt annat än farbart så vi tänkte om, åkte till mormors Skeppsvik, som jag ska beskriva i ett annat inlägg, och sedan på chans vände ut mot Ostnäs för att se vad vi kunde hitta för nytt ställe. Det är oftast så det går till. Jag "råkar" hamna lite här och var, ofta passerandes Västra Sjulsmark av någon anledning, dock inte på väg till Ostöudden.

(null)
  (null)    

Längst ut i Ostnäs på den av alla småvägar som ligger längst bort i området öppnade sig skogen, vägen tog slut och där låg den, en av de mysigaste småbåtshamnarna jag sett, Ostöudden! Den ligger 29 km från Mariehem som i sin tur ligger vid Umeås norra utfart på E4. 

(null)

(null)

Det är skyltat efter Ostnäsvägen till Ostöudden men har du navigator eller kör via telefonens Google Maps eller liknande finns adressen här:

(null)

Stugägarna i området har sjöbodar på kajen och vissa har ett matbord där, andra soffor och någon använder det som bod. Med dörren öppen vore det ett fantastiskt ställe för en sommar- eller surströmmingsmiddag. Man ser ända till Holmön och även Holmöfärjans farled då också förstås. Fiiint! 

(null)

(null)

Här kan jag också tänka mig en sjöbod!

(null)

Bron över till stenpartiet är en av de finaste hamnvyer jag sett!

(null)

Trappan till Holmön som skymtar vid horisonten.

(null)

(null)

(null)

Holmön:

(null)

(null)

(null)

(null)

Glöm nu bara inte kaffet! Det är magiskt att sitta på Ostöudden med hela havet som vy och Holmön i fjärran och njuta av en god kopp kaffe! Jag har oftast stolar liggande i bagaget på sommaren men på Ostöudden kan man slå sig ner på kajkanten och dingla med benen.

(null)

(null)








Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0