Rovågern

Rovågern eller Rovögern, därom tvista de lärde. Morfar sa Rovågern så jag säger så. Att "åka på Rovågern" är dock inget nästan någon gör fast det sägs så. Rovögern är den lilla smala ö som ligger längst ut på Rovågersvägen, mittemot Kvarkenfisk. Ön syns här mittemot de nybyggda sjöbodarna. 

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om en roadtrip till ut till denna fiskehamn för morfars föräldrar hade stugan närmast restaurangen men jag tror det finns otaliga inlägg på denna blogg om "Rovågern". Jag kan bara säga att har du inte varit där ute, åk! Åk ut och titta på havet, hamnen och ät något gott på Kvarkenfisk, t.ex. en räkmacka! 

(null)

(null)

Jag har provat några årgångar.

(null)

Från stan är det 1,3 mil till Täfteå och därifrån 1,3 mil ut till hamnen. Vägen breddades och fick ny asfalt 2016 så det är rena autostradan ut dit nu. Det går tom att boka helikopter och landa på den nybyggda plattan vid sjöbodarna om man vill göra en flashig tur ut för att äta.

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Vy från tomten där släktens fiskestuga stod och där min tremänning nu äger det hus mammas kusin lät bygga på 80-talet innan han rev fiskestugan han köpte av min morfar på 50-60-talet för 1500 kr! Tomten kan ha ökat i värde! 

(null)

(null)








Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0