Skeppsmalen med Skagshamn

På allmän begäran gör jag ett försök att samla roadtriptips för dagsturer från Umeå här på min blogg som haft ett uppehåll på fem år så när som på 18 dagar. 

(null)

Umeå-Skeppsmalen tar ca 1 tim och 10 min enkel väg, eller snarare på gammal krokig men numera asfalterad kostig från E4 strax norr om Övik.

I helgen hade jag hopp om att hitta roliga träningskläder i sportaffären i Nordmaling med gick bet. Transporterna under pandemin sägs vara en del av bristen på annat än svarta kläder enligt Intersport i Umeå. Det kan säkert handla om hela produktionskedjan gissar jag. 

(null)

Nåja, jag åkte vidare till Häggströms i Lögdeå och där var det rea men inte var lyckan större när det kom till vanliga kläder och fort var jag less. 

(null)

(null)

Då kom jag på att jag ju inte var så fasligt långt från Skeppsmalen, platsen med fyrtornet och den vidunderliga utsikten över havet, typ från Luleå till Sundsvall. Jag lämnade således Västerbotten för några timmar och hamnade i Västernorrland. På vägen ut dit passerar man Skagshamn där de gör Röda Ulvens surströmming och där min morfar både häntat och lämnat fisk med Gävlefiskbilen på 60-80-talet. 

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Hur mysigt vore det inte att bo i en sjöbod?!

(null)

Mitt bland alla Röda Ulventunnorna fanns en tunna från Gävlefisk! Barndomsminnen! 😍

(null)

(null)

(null)

Färden gick vidare mot fiskeläget Skeppsmalen där det blev vandring upp till fyren ca 200 m bortanför parkeringsplatsen. 

(null)

(null)
 
I en bod kan man handla fisk och betala för det man tar med kontanter eller Swish.

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

En liten backe leder upp till fyren men den är inget större bekymmer om man inte har väldigt svårt att gå utan bara en liten knicks och vägen är bra. Det går att köra ända fram men det står att allmän väg har upphört. 

(null)

(null)

Korgubben sägs vara från 1600-talet då Gävlefiskarna ska ha byggt honom och lagt pengar under honom. Han flyttades lite för att inte hamna bakom ett garage och dp har han fått lite stadga mot höststormarna.

(null)

(null)

(null)

(null)

Det är svårt att återge vyn på stillbilder men å andra sidan ska man absolut åka till Skeppsmalen och njuta själv! Gör det!!! 

(null)

(null)

(null)

Mysigt i fiskeläget bland sjöbodarna! Hör skulle man haft ett sommarhus!

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Det finns ett surströmmingsmuseum i Skeppsmalen också. 

(null)

(null)

(null)






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0