Skeppsvik

När Sävarån har passerat samhället Sävar kan man paddla kanot ner till Skeppsvik där ån möter havet men man kan även ta sig ut dit på helt nyasfalterad väg. När mormor var liten var det en stor happening att få åka från Skeppsvik till stan för att gå till tandläkaren. Då var var vägen en gammal kostig och än idag kan man se spår av det utifrån överflödet av kurvor men bilen rullar numera fantastiskt på nyasfalten! Ta absolut en tur ut till en av de vackraste pärlorna längs Västerbottenskusten och upplev  platsen dit timmer flottades under lång tid förr i världen. Läs gärna på lite om det i förväg. Från stan tar färden knappt 30 min med bil.

(null)

(null)

Skeppsviks herrgård har allt från bufféer till laxmackor, fikabröd och glass. Läget vid Sävaråns mynning är fantastiskt!

(null)

(null)

(null)

Här på bryggan åt jag glass för någon vecka sedan och i slutet av juli kom min fd stuggranne glidandes uppför ån med sin brud för bröllopsmiddag på herrgården. Vi hade även mormors minnesstund på herrgården 2008 eftersom hon föddes i byn på Valborgsmässoafton 1922. Då hade byn både affär och skola. Minns jag rätt var det två affärer. I många år har jag firat Valborg på kajen i Skeppsvik, dock långt efter att mormor gick bort. Själv var hon mest van att fira födelsedagen med fackeltåg i Täfteå där man gick genom byn från affären till Täfteborgs idrottsplats och tände brasan. Skeppsvikstraditionen är nog mer min egen idé fast nu är det några år sedan jag var där. Ägaren till herrgården har vissa år bjudit alla på varmkorv och glögg vid brasan.

(null)


(null)

Den inglasade restaurangdelen erbjuder gott om sittplatser och det finns även konferensutrymmen i ett mindre hus på gården.

(null)

Badtunna för konferensgäster.

(null)

Hamninloppet.

(null)

(null)

Ån rinner ut i havet strax nedanför herrgården.

(null)

(null)

(null)

Här kan man sitta och se paddlare komma förbi.

(null)

Herrgården har sjöbodar som man kan hyra och sova över i.

(null)

I det gula huset bakom den röda längan bodde mormor sina första år och därefter flyttade de in i den högra delen av den röda längan som står parallellt med vägen mitt i byn.

(null)

Vilket ställe att växa upp i! Det är vatten på båda sidorna om byn vilket syns på kartan ovan.

(null)

På roadtrip till Sävar behöver man inte ta med kaffetermosen då herrgården har allt man kan önska men Skeppsvik är fint alla årstider så en termos varm choklad och ostmackor är trevligt att ha med en vinterdag! 








Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0